Mobiliteit in Hardinxveld-Giessendam

Binnen een dynamische gemeente is de infrastructuur van groot belang. Binnengemeentelijk zijn er doorgaande wegen en wegen in wijken. De doorgaande wegen verdienen een andere kwalitatieve aandacht dan de wegen in woonwijken.

In de laatste is een maximum snelheid van 30 km gewenst, op doorgaande wegen is de maximum snelheid 50 km. De gemeente wordt doorkruist door de snelweg A15 en door twee spoorlijnen. De VVD is voorstander van verbreding van de A15 voor een betere bereikbaarheid van de industrieterreinen en ter voorkoming van sluipverkeer door de kernen. De snelweg geeft overlast qua geluid en uitstoot. Daartoe dienen adequate maatregelen te worden genomen, waarbij het nadeel van het onzichtbaar zijn van Hardinxveld-Giessendam voor de langsrijdende automobilist tot een minimum beperkt moet worden. Ook de geluidsoverlast van de spoorlijnen dienen tot een minimum te worden beperkt, echter zonder ruimtelijk verstorende geluidsschermen. Aanpak dient te gebeuren bij de basis, de trein en de rail. De overweg Damstraat-Binnendams geeft nogal wat wachthinder. Hiervoor moet op termijn een oplossing worden gevonden, wat zich thans moet vertalen in nader onderzoek. Bij dit onderdeel moeten ook de waterwegen worden betrokken, de rivieren de Merwede en de Giessen. Ook deze hebben aandacht nodig. De laatste met name als het gaat om vaarsnelheden. Goede fietsroutes zijn noodzakelijk zodat mensen gestimuleerd worden om vaker de fiets te nemen.