Plaatselijke overheid

De VVD wil een kleine, krachtige gemeentelijke overheid. Het gemeentebestuur is er voor de inwoners en de bedrijven en zet zich daar ten volle voor in. Een dienstbare gemeente, die in alle openheid bestuurt en besluit en de inwoners op een zo vroeg mogelijk moment betrekt bij de planvorming en uitvoering.

Een overheid die in alles vertrouwen uitstraalt en iedereen met respect behandelt. Contact met de inwoners is van cruciaal belang. Hiervoor is er een digitaal loket dat 24 uur per dag open is en van waaruit binnen 48 uur wordt gereageerd op elke vraag of opmerking. Ook schriftelijke reacties worden binnen 48 uur beantwoord en binnen vier weken afgehandeld. Een fysiek loket in het gemeentehuis moet op vijf werkdagen open zijn van 09.00 tot 17.00 uur en op donderdag tot 20.00 uur. Er moet sprake zijn van een optimale communicatie en een actieve informatievoorziening door de gemeente. De plaatselijke overheid moet de regelgeving verminderen en zo mogelijk een looptijd verbinden aan nieuw te stellen regels. De diensten en producten die de gemeente aanbiedt hebben een verantwoorde verhouding tussen prijs en kwaliteit. De door de hogere overheid aan de gemeente over te dragen taken moeten efficiĆ«nt worden opgepakt. Die efficiency wordt bereikt doordat de gemeente dichter bij de burgers staat. Dit laatste impliceert dat er alleen taken mogen worden overgedragen aan regionale professionele derde-instellingen als er een optimale toetsing, controle en handhaving gaat plaatsvinden, terwijl dit moet worden uitgevoerd voor het budget dat de rijksoverheid hiervoor aan de gemeenten beschikbaar stelt. De gemeente is het eerste overheidsloket voor de burgers en dat dient zo te blijven. Vooralsnog kiest de VVD voor samenwerking binnen de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden met zelfstandigheid van de gemeente. Bij een uiteindelijke doorontwikkeling naar grotere gemeenten door samenvoeging gaat de voorkeur uit naar 1 AV-gemeente. Dit dient dan te gebeuren ten voordele van de burgers en bedrijven. Het mag niet ten koste gaan van de dienstverlening, betrokkenheid van burgers bij bestuur en de identiteit van de woonkernen. Bij opschaling zal de betrokkenheid tussen burgers en gemeentebestuur geborgd moeten worden. Door regulier overleg tussen bestuur, organisatie en wijken of kernen blijft het contact op een effectief niveau.