VVD: Gemeente kan trots zijn op ondernemerschap en arbeidsethos.

Na een eerder bezoek aan de transport sector heeft VVD-lijsttrekker Martin van Rossum vrijdag 28 februari bij Damen Shipyards in Hardinxveld-Giessendam kennis gemaakt met de maritieme sector . Damen Shipyards vond zijn oorsprong in Hardinxveld-Giessendam. De broers Jan en Marinus Damen startten het bedrijf in 1927 en bouwden het uit tot een scheepswerf met vier locaties.

Nu is de Damen Shipyard Group een toonaangevend bedrijf in de maritieme sector met 38 werkmaatschappijen en meer dan 8000 werknemers over de hele wereld.

Op de locatie Hardinxveld-Giessendam werken zo’n 150 mensen waarvan 80 vaste krachten. Directeur Jos van Woerkum vertelt dat de kracht van het bedrijf in het kenniscentrum, de in- en verkoop zit en het werken met een groeiscenario. “Damen is vooral een innovatief bedrijf. Zo hebben we bijvoorbeeld pas nog een hybride patrouilleboot aan Amsterdam geleverd.”

Personeel
Martins opmerking over de krapte van personeel voor de maritieme sector bevestigt Van Woerkum. “De werkgelegenheid in onze sector is de laatste jaren toegenomen, waardoor er veel vraag is naar werktuig- en scheepsbouwkundigen op HBO en universitair niveau.
Een bedrijfsschool voor maritiem technisch personeel, zoals ook de bouwsector heeft, zou hij een goede ontwikkeling vinden. “Op de werf werken we nu veel met jongens die we zelf opleiden.” Hij is het volledig met Martin eens dat de bewoners in de regio bekend staan om hun goede arbeidsethos. “Van oudsher zijn de mensen in Hardinxveld-Giessendam en omgeving nuchtere, eerlijke, harde werkers die uitdagingen aan willen gaan. Door inzet van deze mensen en innovatie zie je dat de watergebonden bedrijven het ondanks de economische crisis goed blijven doen.”

Gemeente
Van de gemeente zou de heer van Woerkum aandacht willen zien voor twee problemen op de Rivierdijk. Het verbod op laden en lossen bij bedrijven en de enorme snelheidsovertredingen waar geen handhaving op plaats vindt. Ook het woud van milieuvergunningen zou beter geregeld moeten worden. “Bedrijven moeten zich vanzelfsprekend aan regelgeving houden, maar moeten wel ruimte hebben om hun werk te doen, ze zijn tenslotte de motor van onze economie”.