VVD: Geen onderzoek naar uitbreidingsmogelijkheid windturbines

De VVD Hardinxveld-Giessendam heeft de VVD-Statenfractie aandachtspunten gegeven voor de behandeling van de provinciale Visie Ruimte en Mobiliteit. In deze visie beschrijf het college van Gedeputeerde Staten het beleid, de regels en de wijze van uitvoering voor ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit in de provincie. Fractievoorzitter Alida de Jong-Ambachtsheer vindt het een goede zaak dat er aandacht is voor meer recreatie en toerisme in de Alblasserwaard, maar het gaat te ver om onze agrariërs beperkingen op te leggen ten aanzien van groei van het bedrijf tenzij zij willen uitbreiden voor recreatieve of zorgfuncties.

“De overheid moet deze belangrijke bedrijfssector juist ondersteunen bij noodzakelijke uitbreiding en uitdagingen zoals veenbodemdaling en landschapsbeheer.”

Ook heeft de VVD bezwaar tegen het onderzoek dat de provincie wil instellen naar uitbreiding van particuliere initiatieven voor windturbines van 30 kW naar 500 kW in het buitengebied.
“De VVD heeft hard gewerkt om geen windturbines in het Groene Hart te krijgen. Na een uitgebreid proces in de Provinciale Staten zijn veel studielocaties waaronder Boven-Hardinxveld, geschrapt. Molens van 500 kW kunnen de hoogte van een hoogspanningsmast hebben en deze vinden wij niet passen bij woningen en in het vlakke poldergebied.”

Dat de provincie voor woningbouw en bedrijventerreinen herstructurering wil voordat er nieuwe locaties worden ontwikkeld vindt de VVD een goede zaak. Alida: “Leegstand en verpaupering van oude gebouwen staat niemand voor. Voor nieuwe ontwikkelingen moet wel goede aansluiting op het wegennet mogelijk zijn. Omdat stedelijke ontwikkelingen met name plaats vinden aan de zuidrand van de Alblasserwaard hebben wij opnieuw aandacht voor een stevige lobby vanuit de provincie voor verbreding van de A15 gevraagd.”

Tot 18 februari kunnen inspraakreacties worden ingediend. De Provinciale Staten zullen voor de zomer de Visie vaststellen.