VVD loopt mee met buurttoezicht

Op vrijdagavond 31 januari hield Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam een actieavond voor vrijwilligers, geïnteresseerden en raadsleden. De VVD was daar samen met de CU en de SGP aanwezig om een avond mee te lopen met de vrijwilligers. Na een korte briefing door de organisatie, werden de blauwe hesjes uitgedeeld en gingen de aanwezigen onder begeleiding van de buurttoezichthouders de wijken in.

Verspreid over de Westwijk, die Wielwijk en Boven-Hardinxveld liepen tientallen mensen de ronde(s) door het dorp. De vrijwilligers van buurttoezicht lieten de raadsleden proeven van de acties die zij wekelijks uitvoeren.
Onze eerste tour was door de Westwijk. We liepen door de straten, over de scholenstrook en langs de JOP (Jongeren OntmoetingsPlaats). Tijdens de avond werden ook alle ‘probleemgebieden’ getoond. Er waren veel donkere, smalle steegjes zonder noemenswaardige verlichting. “Ideaal voor insluipers.“ merkte een van de leden van buurttoezicht op. “Kunnen jullie daar niet iets aan doen?” Zo was de vraag. Ja dat kunnen we zeker. Dat was niet de enige vraag. Uit de gesprekken bleek dat er veel (kleine) dingen zijn die bij kunnen dragen aan de veiligheid van ons dorp.

Donderdag 30 januari heeft de gemeenteraad een Lokaal Integraal Veiligheidsplan vastgesteld. Tijdens de vergadering stelde raadslid Alida de Jong-Ambachtsheer: “Veiligheid is en blijft een grote prioriteit voor de VVD”. Door het vaststellen van het veiligheidsplan zijn de kaders voor het veiligheidsbeleid in Hardinxveld-Giessendam geschept.
De komende jaren zullen uitgewerkte veiligheidsplannen worden gepresenteerd aan de gemeenteraad. Dankzij de gehoorde verhalen kunnen we ook een extra vinger aan de pols houden bij het maken van de aankomende veiligheidsplannen. Een veilig dorp is een samenwerking tussen inwoners en gemeente. Een actieavond als die van afgelopen vrijdag is daarvoor van grote waarde.

Martin van Rossum