Waterschapsverkiezingen 2015

Waterschapsverkiezing 2015 en onze eeuwenlange relatie met het water. Wij willen natuurlijk allemaal beschermd zijn tegen overstromingen; de rivieren in onze delta blijven onberekenbaar. Daarom worden onze dijken, sluizen en stuwen periodiek getoetst. Bij de laatste toetsing is ongeveer 700 km waterkering in Nederland afgekeurd. Hiervan ligt een groot deel in ons rivierengebied!

Stijgt dus uw waterschapsbelasting gelijk aan het waterpeil deze jaren?

Het gevolg van deze afkeuring is dat de komende jaren onze dijken grootschalig aangepakt gaan worden. Hiervoor is een hoogwaterbeschermingsprogramma ontwikkeld. Waarmee de veiligheid voor een ieder binnen het gebied voor lange tijd zal zijn gewaarborgd. Dat vraagt echter wel grote investeringen. Op basis van afspraken met het Rijk zullen de waterschappen 50% bijdragen aan de kosten. Wat betekent dit voor uw jaarlijkse waterschapsbelasting?

Voor de VVD betekent dit niet automatisch ook grote lastenverhogingen. Kritisch kijken naar de kerntaken van het waterschap , efficiƫnter werken en nieuwe innovatieve technieken kunnen ervoor zorgen dat de lastenverhogingen tot het minimum beperkt kunnen blijven.

Andere kerntaken van het Waterschap Rivierenland

Ook is het Waterschap Rivierenland verantwoordelijk voor voldoende zoetwater en voor de zuivering van het afvalwater. Zoetwater als drinkwater, voor landbouw, natuur, nutsfuncties en economie. Dat gebeurt bijna geruisloos; veel mensen hebben nauwelijks in de gaten dat het waterschap voor dit alles zorg draagt. Het is bijna vanzelfsprekend geworden. Totdat er in korte tijd veel regen valt. Of als de jaarlijkse aanslag waterschapsbelasting in de brievenbus valt!

Naast de kerntaken: waterveiligheid, waterkwaliteit en waterkwantiteit is Waterschap Rivierenland belast met het wegbeheer in het buitengebied in de Alblasserwaard.

Dat is waar de VVD zich sterk voor zal maken ook in de komende periode. De VVD staat voor de belangen van de inwoners, boeren en bedrijven in het buitengebied en in de stad!

Kies VVD  lijst 7 bij de Waterschapsverkiezing op 18 maart. Overweeg of u wilt stemmen op de kandidaat die uw regio vertegenwoordigt. Hij of zij kent de lokale situatie en brengt deze kennis en ervaring mee in het algemeen bestuur van het Waterschap.  En staat daarmee voor uw belangen.

Henri Mulder

Lijsttrekker VVD Waterschap Rivierenland