In de laatste is een maximum snelheid van 30 km gewenst, op
doorgaande wegen is de maximum snelheid 50 km. De gemeente wordt
doorkruist door de snelweg A15 en door twee spoorlijnen. De VVD is
voorstander van verbreding van de A15 voor een betere bereikbaarheid van de
industrieterreinen en ter voorkoming van sluipverkeer door de kernen. De
snelweg geeft overlast qua geluid en uitstoot. Daartoe dienen adequate
maatregelen te worden genomen, waarbij het nadeel van het onzichtbaar zijn
van Hardinxveld-Giessendam voor de langsrijdende automobilist tot een
minimum beperkt moet worden. Ook de geluidsoverlast van de
spoorlijnen dienen tot een minimum te worden beperkt, echter
zonder ruimtelijk verstorende geluidsschermen. Aanpak dient te gebeuren
bij de basis, de trein en de rail. De overweg Damstraat-Binnendams
geeft nogal wat wachthinder. Hiervoor moet op termijn een oplossing worden
gevonden, wat zich thans moet vertalen in nader onderzoek. Bij dit
onderdeel moeten ook de waterwegen worden betrokken, de rivieren de Merwede en
de Giessen. Ook deze hebben aandacht nodig. De laatste met name als het
gaat om vaarsnelheden. Goede fietsroutes zijn noodzakelijk zodat mensen
gestimuleerd worden om vaker de fiets te nemen.
Mobiliteit in Hardinxveld-Giessendam
Binnen een dynamische gemeente is de infrastructuur van groot belang. Binnengemeentelijk zijn er doorgaande wegen en wegen in wijken. De doorgaande wegen verdienen een andere kwalitatieve aandacht dan de wegen in woonwijken.